Tell Sell is op sterven na dood. Einde van de gelikte hosanna filmpjes, waarin obscure keukenmachines en krakkemikkige fitnessapparaten met vuur worden aangeprezen door moddervette keukenprinsen en donkerbruine, platinablonde 40'-ers getooid in anabolen wasbord en stalen glimlach.
Voor mensen met heimwee heeft cracked.com (de koningen van de top zoveel lijstjes) een top 10 samengesteld met reclamefilmpjes waarin de meest belachelijke apparaten en voorwerpen worden aangeprezen. Natuurlijk worden alle claims weerlegd en komt de waarheid boven tafel.
Opnieuw een inspirerende speech door Al Pacino in een rol als football coach Tony D'Amato in de film Any given sunday uit 1999. Prachtig acteerwerk en echte inspiratie.
Vandaag een controversiele commercial van een Ijslands telecombedrijf. Het ware verhaal van het laatste avondmaal. Grappig of beledigend? Bepaal het zelf maar.
We missen allemaal wel eens opdrachten. Groot, klein, terecht, onterecht. Natuurlijk balen we ons te pletter. Meestal hebben we wat geleerd (teiltje) en gaan met dubbele energie op zoek naar de volgende.
Recent heb ik een artikel geschreven over mijn meest succesvolle deal ooit....die ik heb gemist. Het is een pijnlijk relaas, maar ik kijk er wel met voldoening op terug.
Het verhaal is hier te lezen, of je kan het meteen als PDF downloaden. Het stuk is ook op Verkopersonline verschenen.
Creatieve uitdaging: je bent bioloog en je wilt meer weten over de gangen die mieren graven onder de grond. Wat kan je dan doen? Simpelweg 3 dagen lang cement in alle gaten laten lopen en daarna de hele boel uitgraven. Mooi filmpje.
Wij zijn goede waarnemers, denken we. Onzin natuurlijk. Wij zijn juist slechte waarnemers, omdat onze hersenen vooral denken in vastgelegde patronen. Zaken die afwijken daarvan nemen we juist heel slecht waar. Neem als voorbeeld het onderstaande filmpje. Let goed op of je kan waarnemen hoe de goochelaar de kaart van kleur laat veranderen.
Tja, ook ik heb als een paard zonder kop er geen bal van gemerkt. Gelukkig ben ik niet de enige.
Zijn juristen de natuurlijke tegenpolen van verkopers? Ik heb het dan niet alleen over juristen die werken bij de klant, maar ook juristen uit de eigen organisatie. Als verkoper probeer je zo goed mogelijk de wensen en eisen van klanten in te vullen. Juristen komen vaak met belemmerende factoren om vooral het eigen bedrijf in te dekken.
Ik het altijd goed met juristen kunnen opschieten, maar om het volgende grapje kon ik hard lachen.
Traag golfen Een verkoper, techneut en jurist staan op de golfbaan. Ze proberen die dag 9 holes te lopen, maar het wil niet echt opschieten. Een groepje spelers voor hen is extreem traag en ze moet bij iedere hole lang wachten voordat de baan weer vrij is.
Na een tijdje zien ze de baanbeheerder lopen en ze besluiten hem aan te spreken. "Waarom is die groep voor ons toch zo traag?"
"Ja, dat klopt." zegt de beheerder. "Dat is een groepje blinde brandweermannen. Tijdens een grote brand in het clubhuis vorig jaar hebben ze hun leven gewaagd om een aantal mensen te redden. Helaas hebben ze daarbij hun gezichtsvermogen verloren. We hebben aangeboden dat ze hier altijd gratis mogen golfen als dank voor hun moed. "
"Ach, nu begrijp ik het", zegt de verkoper. "Ik heb een aantal kennissen in de medische wereld. Ik zal eens navragen of ze misschien iets voor hen kunnen doen."
"Dan zal ik eens kijken of we misschien wat hulpmiddelen kunnen maken, zodat ze makkelijk kunnen golfen zonder gezichtsvermogen", vult de techneut aan.
Als laatste kijkt de jurist de anderen hoofdschuddend aan. "Dat is allemaal mooi natuurlijk, maar kunnen die brandweermannen niet gewoon 's nachts golfen?"
Je vingers openhalen van een gare nietmachine, snijplekken op je tong van scherpe enveloppen en wankele kantoorstoelen. Werken op kantoor kan erg gevaarlijk zijn. Dit bewijst ook het onderstaande filmpje:
Apple heeft er weer een keynote sessie opzitten. Altijd gepland in dezelfde periode als de Consumenten elektronicashow CES, nemen ze veel nieuwswind uit de zeilen van alle andere fabrikanten. Traditiegetrouw kletst topman Steven Jobs, steevast in truitje en spijkerbroek, anderhalf uur lang over nieuwe opkomende producten en verbeteringen. Voor mensen met weinig tijd is er een 60 seconden samenvatting van de hele sessie te bekijken (het hele gebeuren staat hier). Gadgetfreaks zal de nieuwe MacBook Air het meeste aanspreken. Gruwelijk dun en afgrijselijk mooi. Zie hieronder de eerste commercial over de Air.
Mensen die echt 1700 knikkers uit hun zak willen toveren voor deze beauty, begin gerust met een tourtje. Zelfs de envelop die gebruikt is in de bovenstaande commercial is al los te koop.
Powerpoint kom je overal tegen. Zelfs bij een kennismakings- gesprek op een lagere school een aantal maanden geleden, zoemde de beamer terwijl het schoolhoofd dikke stapels slides er door heen draaide. Daarbij natuurlijk gebruikmakend van alle opties die Powerpoint te bieden heeft. Felle kleuren, in- en uitvliegende teksten, draaiende plaatjes en veel ingebakken geluidseffecten. Tja. Ik wilde alleen weten of het leuke school voor mijn dochter zou kunnen zijn.
We weten het allemaal natuurlijk al. Toch heb ik pas nog een artikel (PDF) geschreven met Powerpoint tips, geïnspireerd door een posting van Seth Godin. Het heet Het geheim van uw Powerpoint-presentatie.
Ik heb menig feestje in mijn leven afgelopen en meestal keek ik amper om naar de aankleding of het thema. Maar ik kwam het onderstaande filmpje tegen over een interactieve partyball: de Zygote en ik werd meteen enthousiast. Deze feestoppepper is ontwikkeld door Tangible Interaction Design. Misschien een aardige toevoeging voor je opkomende bedrijfsfeestje?
Op deze pagina zijn nog meer filmpjes te vinden over de Zygote.
Tony Robbins is bekend van zijn lange weekend seminars waarin hij voor een zaal van makkelijk 1000 man les geeft over hoe je je leven kan verbeteren. Robbins was het grote voorbeeld voor Tjatakkaa Ratelband, die in zijn vroege jaren ook volle zalen had en half management Nederland over hete kolen liet lopen. Dat was voordat hij afgleed tot televisie-nar en zichzelf ten doel had gezet zo vaak mogelijk voor paal te willen staan.
Anyways, Robbins is niet afgegleden en nog steeds erg populair. Ik ben geen fan van zijn manieren en denkbeelden, mede veroorzaakt door de vette Amerikaanse ''goal-setting" en "think positive" saus. Dat neemt niet weg dat hij een bijzonder goede presentator is. Misschien heb je de onderstaande Ted-presentatie van hem al eens gezien. Zo niet, ga dan eens zitten voor een strakke en razendsnelle 22 minuten presentatie, waarin hij en passent ook Al Gore nog even voor schut zet.
Heb je problemen de video te kijken, hier kan je de presentatie is diverse formaten bekijken of downloaden.
Het is weer donderdagmorgen, tijd voor die volgende vergadering. Gaap. Wat kun je doen om je te vermaken? Pak dat chocoladestokje en daag je buurman uit.
Suikerwaterfabrikant Pepsi heeft enige tijd geleden een nieuwe campagne en website gelanceerd: Max Your Life. Max Your Life is een platform voor jonge mensen dat hen uitdaagt om meer uit het leven te halen. Het zijn 6Pack-achtige filmpjes, waarin mensen gekke en uitdagende dingen doen.
Ik kwam het onderstaande filmpje tegen, waarin iemand altijd al verkoper wilde worden. Hij plakt een naambordje op en loopt een elektronicawinkel binnen en begint gewoon. Zoals gebruikelijk zit het filmpje vol clichés, maar het blijft amusant.
Een aantal jaren geleden kwam Papierfabrikant Double A met een grappige commercial, over een prachtige dame die per ongeluk zichzelf in een onflatteuze manier op een kopieermachine manoeuvreerde. Er bestond zelfs een versie voor Hong Kong en Engeland van, met elk een verschillende schoonheid als hoofdrolspeelster. De commercial kreeg zelfs navolging, bijvoorbeeld in de vorm van een zwaarlijvige vrouw die dezelfde stunt uithaalde. Uiteraard met een andere afloop.
Andere commercials van Double A waren een stuk strakker, maar ook minder succesvol. Nu is er een nieuwe uit, waaruit blijkt dat je vooral lief moet zijn voor je copier:
In thailand zijn de commercials altijd een stuk exotischer, ook voor Double A paper. Zelfs Romeo en Julia moeten er aan geloven.
Ik lees graag boeken van Jeffrey Gitomer, omdat hij leuk kan schrijven, bij vlagen grappig is (in het Engels dan, de Nederlandse vertaling mist alle humor) en af en toe heeft hij wat te melden. Slechts af en toe? Ja, want meestal wil hij deuren open trappen, die al kapot in hun voegen hangen.
Gitomer schrijft recht voor zijn raap. Hij gaat ervan uit dat hij de ultieme deskundigheid is op zijn gebied, hij twijfelt nooit en is niet bang om andere meningen (in andere boeken) naar de prullenbak te verwijzen. Je kan zeggen dat hij zelfvertrouwen heeft. Of dat hij gewoon arrogant is. Ik denk beide.
Ook deze groene editie staat weer vol met vetgedrukte slogans, paginagrote quotes en heel veel lijstjes. Zaken zoals de 29 1/2 beginselen van een powerpresentatie, 4 1/2 redenen voor meer humor of 9 1/2 succestactieken om klaar te zijn om een geweldig optreden te verzorgen. Lijstjes zijn lekker, en het boek staat er vol mee. Maar echte diepgang krijg je niet aangeboden.
Je zin krijgen. Daar zou het in dit boekje om moeten draaien. Maar het is wat misleidend vind ik. Het is meer een pakkende titel om thema's zoals presenteren, zelfinzicht, schrijven en drie hoofdstukken over overtuigen samen te voegen. Ik vermoed dat Jeffrey niet genoeg materiaal over de losse thema's kon vinden om een apart boekje over te maken. Niet erg, maar het is meer een vaststelling.
Het lijkt alsof ik niet erg positief over dit boekje ben. Dat klopt ook. Ik heb het met plezier gelezen. Maar meer om de wijze waarop het is geschreven, dan wat hij te melden heeft. Het voelt als haastwerk, op naar de volgende kleur. Daarbij merk je dat hij zichzelf ook een aantal keer herhaald. Recycling van tips.
Aan het onderdeel over het vak van schrijven heb ik het meeste plezier beleefd. Als je goed wil leren presenteren, binnen of buiten het verkoopvak, is dit boekje niet echt geschikt. Dus voor de echte Gitomer-fans en leesjunks. Alle anderen kunnen het boekje links laten liggen.
Alle gadgetfreaks weten het al lang. De CES 2008 is aan de gang, waarop alle grote electronica- fabrikanten patsen met hun nieuwste goodies. De winnaar wat mij betreft is de nieuwste plasma televisie van Panasonic. 150 inch breed met ongeveer 2000 x 4000 pixels. Leuk voor op de slaapkamer.
Hier kan je een collectie plaatjes vinden, genomen tijdens de CES.
Het is weer tijd om die saaie klant te vermaken. Vandaag een aardige collectie van vier trucs die je kunt uithalen met 2 flesjes, wat muntjes een aansteker en een bankbiljet.
Will Ferrell als boze boos in een sketch van Saturday Night Live. Helemaal over de top en wat voorspelbaar, maar lekker om te zien. De solliciterende man is Pierce Brosnan, ex James Bond.
Daar zit je dan. In de eerste echte week in het nieuwe boekjaar en nu al te balen van je baan. Dan heb ik iets om je op te vrolijken. Een serie van beroepen die echt een stuk slechter zijn dan waar je nu zit. Dat CV van je hoef je dan ook voorlopig niet op Monsterboard te zetten.
Een mooie commercial van de Mail on Sunday. De strijd tussen mannen en vrouwen, uitgebeeld op een waar slagveld.
De muziek is natuurlijk van Frankie goes to Hollywood. Voor mij staat dit nummer met gemak in de top 10 van beste platen van de jaren tachtig. Hier kan je de hele clip vinden.
Ik bracht een week of twee geleden een paar schoenen terug naar mijn schoenmaker. De zool was losgelaten, die hij eerder had vervangen. "Die zal ik opnieuw voor je lijmen, kom ze woensdag maar weer halen" was zijn antwoord toen ik de schoenen liet zien. "Krijg ik geen bonnetje mee?" vroeg ik nog. "Niet nodig, ik zal je gezicht onthouden." En inderdaad stonden die woensdag mijn schoenen glimmend te wachten, met nieuwe zolen. Uiteraard had hij ze ook meteen maar even gepoetst voor me. Dat is service.
Wat is geen service? Als je klanten met klachten en vragen laat betalen als ze die willen aankaarten. Dat je ze te woord laat staan door amper geschoold personeel, wat via een script zo snel mogelijk de klant met een standaard antwoord moet afschepen. Wachttijden, belmenu's, callcenters die zijn ge-outsourced. Allemaal dikke shit.
Nu is er een klein lichtpuntje. Iemand heeft uitgezocht welke (kosteloze) nummers er achter de 0900-nummers schuil gaan. Via de Opta kan je blijkbaar elk nummer opvragen wat achter een 0900 nummer zit. Corcom heeft een lange lijst samengesteld van de meest gebruikte 0900 nummers in Nederland. Geen € 0,70 per minuut meer. Goede start van 2008 lijkt mij.
Jongleren kan je leren in 2 uur. Gewoon de stappen volgen en beetje doorzetten. Het grappige is dat je het daarna nooit meer verleert en tien jaar later drie ballen kan oppakken en meteen het ritme weer oppakt. Als ik een lastig probleem moet oplossen en het tolt in mijn hoofd, jongleer ik soms tien minuten waardoor mijn hoofd leeg raakt.
Als je wil weten wat niet 2 uur, maar tien jaar oefenen je kan brengen zie je hieronder Falco Scheffler. Pretty impressive.
De oliebollen zijn op, de champagneflessen leeg en de omzettellers staan ook weer op nul. Natuurlijk zijn de nieuwe targets al lang bekend en heel misschien heb je ook een pluk omzet van vorig jaar "bewaard" om stevig de eerste maand te beginnen.
Het is ook tijd voor nieuwe voornemers. Ik heb het niet over het stoppen met roken, hamburgers en andere prettige hobby's. Maar voornemens voor je vak, je werk en je persoonlijke ontwikkeling. Mag ik voorzetje geven?
In 2008:
Zal ik minder tijd doorbrengen in vergaderingen
Ga ik structureel mijn cold calling telefoontjes doen
Stuur ik geen standaard offertes meer uit, maar personaliseer ik ze
Geef ik meer complimenten aan mijn collega's
Plan ik efficiënter mijn agenda in, waardoor ik minder in de file sta
Als ik dan toch in de file sta luister ik meer naar vakgerichte luisterboeken
Investeer ik voldoende tijd om junior collega's te ondersteunen
Zoek ik zelf een senior om mij te laten coachen
Doe ik elke dag iets waar ik bang voor ben
Schrijf ik een artikel over mijn specialisme
Ga ik minder borrelen en meer netwerken
Lees ik minstens 1x per maand een boek over mijn vak
Vraag ik meer feedback over mezelf aan mijn collega's
Gebruik ik mijn lunchtijd om vaktijdschriften te lezen
Schrijf ik me in voor intensieve trainingen over mijn vakgebied
Ga ik actiever luisteren en betere vragen stellen
Plan ik een aantal niksmomenten in per week
Ontrek ik me vaker aan de waan van de dag
Verplaats ik me meer in de mening van de ander
Steek ik vaker mijn vinger op als er een rotklus gedaan moet worden
Sta ik elke dag 15 minuten eerder op en ga 15 minuten eerder naar bed
Ga ik mijn timemanagement training een keer toepassen
Plan ik meer tijd in om te sporten en te bewegen
Stel ik mezelf na elk zakelijk gesprek de vraag: "Welke waarde heb ik toegevoegd in dit gesprek?
Besteed ik een groter deel van mijn tijd aan goede doelen
Pak ik die order eens niet als er ellende van gaat komen
Weet ik waarvoor ik het allemaal doe
Lees ik dit lijstje op de eerste dag van elke maand nog eens door en onderneem actie