28 november 2008

Op het juiste team wedden

Een mellow vrijdag vraagt om een funny commercial. Nou goed dan, een golden oldie van gokbedrijf Pro-line:

27 november 2008

Enterprise twee punt nul

Nog maar weer eens een voorbeeld van een goede presentatie met mooie afbeeldingen om de boodschap te ondersteunen. Kortom, gebruik goede stockfoto's, heldere beelden en originele invalshoeken.

De presentatie "A new Age of Aquarius" van Stephen Collins van Acidlabs.




Via

26 november 2008

Als de reorganisatoren komen

Een geweldige scène uit de film Office Space (1999) waarin hoofdpersoon Peter Gibbons (gespeeld door Ron Livingston) in een kantoor wordt geroepen waar twee consultants op hem wachten. Er moet worden bezuinigd en mensen moeten eruit. Wat beter dan gewoon de waarheid te zeggen als je toch al besloten hebt ontslag te nemen? De twee consultants worden gespeeld door John C. McGinley en Paul Willson.



Office space is al eerder op dit blog besproken, en toen met de legendarische printer sc
ène.

25 november 2008

120 fps

Hoe laat je zien dat je geweldige mobieltje een nog geweldiger camera aan boord heeft? Je laat een artiest een flip-book maken met een snufje The Matrix erin. Dan krijgt je dit:

24 november 2008

De ultieme dashboard

Soms is een website zo supervet dat je er veel te lang blijft hangen en net dat ene project niet kan afronden waar je mee bezig was. Dus klikken op eigen risico:


Vergeet vooral het geluid niet aan te zetten.

Via

21 november 2008

De eekhoorn die droomt van het WK

Virals die grappig en aaibaar zijn vliegen over het net. Maar zelden zijn ze zo leuk als de onderstaande spot van Carlsberg Sport.



Voor alle marketing liefhebbers, creatieven en 3D-artiesten is hier The making off te vinden.

20 november 2008

Alice in Organisatieland

Het inspirerende blog van Erno Hannink is de mijlpaal van 1.000 postings gepasseerd. In deze jubileum posting heeft hij een mooie presentatie van Marina Noordegraaf. Zij heeft het boek Alice in Organisatieland van Johan Boudewijns, omgezet in een speelse presentatie, om deze donderdag met nieuwe creativiteit te beginnen.



Gefeliciteerd Erno en keep up the good work!

19 november 2008

Het zwarte gat van hebzucht

Op een verloren werkavond ben je jezelf nog steeds aan het uitsloven voor je baas. Hij merkt al je inspanningen nooit op en je voelt je ondergewaardeerd. Dan opeens tovert de kopieermachine de kans van je leven. Maar hebzucht is nooit een goede raadgever. Dan weet je opeens waarom het nooit goed is alleen over te werken.

18 november 2008

Het boek, de presentatie, de audio en de slides van Tribes

Seth Godin, die tegendraadse eigenwijze Amerikaanse marketing goeroe, heeft weer eens een nieuw boek uit. Ik ben al jaren bezig iets zinnigs op papier te krijgen en hij schrijft minstens een boek per jaar.

Anyways, het onderwerp is: Tribes. En zoals zo vaak maakt Godin zijn werk makkelijk toegankelijk (lees voor noppes of weinig) voor zijn lezers en luisteraars.


Laat ik beginnen met een link naar het boek, het enige wat niet gratis is (alhoewel die paar Euro je weer een fijn bonnetje voor de zaak oplevert).

Er is ook een audioboek beschikbaar, die je (tijdelijk?) voor niks
hier kan downloaden (wel even registreren) of via iTunes kan krijgen voor minder dan een Euri. Het is een zit van bijna vier uur, maar wel de moeite waard.

In deze posting van Godin is een link te vinden naar het gratis Tribes Case Book, waar je bij het boek kan gebruiken.

Er is ook een presentatie van Godin te bekijken over Tribes, die hij een paar weken geleden heeft gegeven in New York. De hele sessie is via deze link te zien (na een klein intro van de maker van de opnames).

De slides die horen bij deze presentatie zijn ook na te lezen op
Slideshare. Of gewoon hieronder, voor alle luie lui onder ons.

Seth Godin on Tribes
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: book tribes)

17 november 2008

Het nationaal sales congres

Morgen vind het Nationaal Sales Congres plaats in Haarlem. Topsprekers Jeffrey Gitomer en Léon de Caluwé zullen hun licht laten schijnen op het thema "verandering - change in business."

Ik mag in de ochtend Sales Goeroe Gitomer aankondigen en uiteraard verder genieten van de tegendraadse en inspirerende sessie met deze All American Head of Sales Maintenance Department.

Hij verklapt je de 18,5 geheimen voor succesvol verkopen en reikt de 12,5 principes voor echt grootse verkopen aan.

Léon de Caluwé en Fred Nijland verschaffen je tijdens een informatieve performance inzicht in wezenlijke ins en outs van verandering. Je leert hoe je veranderingen 'tailer made' implementeert in de praktijk.

Wat wil je nog meer. Oh ja, fijn netwerken met collega sales professionals. Vergeet niet mijn hand te schudden die dag.

14 november 2008

Social media makkelijk uitgelegd

Een van de buzzwords van de laatste tijd is Social media. Je kan natuurlijk proberen dat allemaal uit te leggen in mooie marketing-volzinnen, technobabbel of verkopersprietpraat. Maar het beste is natuurlijk een duidelijke presentatie aan de hand van het verkopen van ijsjes. Uitleggen is ook een vak.


Social Media in Plain English from leelefever on Vimeo.

13 november 2008

Hey, een danspaal in je apartement

Een sappige commercial van Bud Light, met in de hoofdrol een paal om rond te dansen. Het bier smaakt naar lauwe pis, maar ze kunnen zeker grappige spots maken.



Deze goldie oldie mag binnen hetzelfde thema natuurlijk niet ontbreken.

12 november 2008

Goed kijken

Oh God, niet weer die oude koe uit de sloot. De kans is groot dat je het plaatje aan de linkerkant al eens eerder gezien hebt (zo niet, lees niet verder, want dan begrijp je niks van het verhaal wat hierna komt.)

Een plaatje waarin zowel een jonge vrouw als een oude dame te zien zijn.

Maar kijk eens goed. De jonge vrouw is nog wel te zien. Maar waar is de oude vrouw gebleven? Vergelijk het plaatje wat je links ziet maar eens met het originele plaatje.

Yep, de lijnen van de oude vrouw zijn weggepoetst. Het is namelijk een advertentie van anti-rimpel smeerselfabrikant Olaz.

Zo zie je maar. Denk je meteen een bekend plaatje te herkennen. Kijk je weer niet goed.

11 november 2008

Creatiever in Sales

Creativiteit is altijd een rode draad in mijn verkoopcarrière en salestrainingen geweest. Creatiever zijn in sales is een belangrijk wapen om jezelf te onderscheiden van de concurrent, het rendement van je bedrijf te vergroten, meer leads te genereren en krachtig te kunnen netwerken.

Maar de ontwikkeling en versterking van je eigen creativiteit (iedereen is creatief) is vaak een ondergeschoven kindje op het pad richting commerciële professionaliteit.


Afgelopen januari heb ik samen met een collega voor het eerst een tweedaagse training Creatiever in Sales gegeven, wat een groot succes is geweest. Door Euroforum zijn we gevraagd volgend jaar in januari opnieuw een training op dit gebied te verzorgen.
Voor iedereen die een keer een verkooptraining wil volgen, gebaseerd op de meest effectieve creativiteitstechnieken is dit een aanrader.

Meer info vinden, een brochure aanvragen en inschrijven kan op de site van Euroforum.


Je kan ook gewoon een mailtje sturen om eens te brainstormen over dit onderwerp.

10 november 2008

Onderhandelen volgens Ari Gold

Na de pitch van enige tijd geleden, zien we Ari Gold (gespeeld door Jeremy Piven), de filmsterren-agent uit de serie Entourage, in onderhandeling met zijn baas (Malcolm McDowell) om hem uit te laten uitkopen. Powerplay van de bovenste plank. Let op ruw taalgebruik.

08 november 2008

Off-topic weekend: Waarom kunnen we geen vrienden zijn?

Een leuke bonus voor dit weekend: een heerlijk filmpje over een wezentje wat droomt van een zangcarrière. Maar als de pleuris uitbreekt wil niemand naar hem luisteren.

07 november 2008

De 13 mythes van verkooptraining

Er bestaan een hoop misverstanden, slechte ervaringen en vooringenomen opvattingen over verkooptraining. Dat is jammer, omdat je met een goede verkooptraining kan werken aan het beste en krachtigste onderscheidende vermogen van je bedrijf: je mensen.

Daarom ben ik blij dat ik het artikel
The 13 Myths Of Sales Training volgens Dave Stein tegen het lijf ben gelopen. Hierin komen de meest voorkomende mythes en misverstanden over verkooptraining aan de orde.

Ik heb het artikel voor jullie vertaald en iets aangepast aan de Nederlandse situatie. Daarbij heb ik voor elke mythe mijn eigen input gegeven. Jullie input is natuurlijk ook van harte welkom.


Mythe 1: Een of twee ideeën is voldoende voor de moeite

Fout! Onderzoek toont aan dat 90% van alle verkooptraining-programma's resulteren in een productiviteitsverhoging in alleen de eerste 90 tot 120 dagen. Tijd besteden aan niet-effectieve verkooptraining is slechter dan niet trainen., omdat het management het idee kan krijgen dat ze het goed hebben gedaan.


Harro's input:
Maak als management een goed plan wat en hoe er getraind moet worden voor het verkoopteam. Investeer in een doorlopend programma, meerdere malen per jaar. Scherpte en ontwikkeling van talenten kan nooit door middel van eenmalige sessies worden bereikt.

Mythe 2: De top trainingsbureaus zijn een veilige investering

Fout! Onderzoek toont aan dat elk trainingsbureau succesvol is in sommige situaties, maar niet in iedere situatie. Als de grondslag van je grootste verkoopprobleem niet de kerncompententie van je favoriete trainingsbureau is krijg je nooit de beste R.O.I. op je investering.

Harro's input:
Bekende bureaus worden soms gekozen boven een kleiner trainingsbureau, omdat hiermee de inkoper van een training zichzelf kan indekken tegen mogelijk falen van een programma. "Als het mis gaat kan ik tenminste zeggen dat ik een grote bekende trainingsclub heb ingeschakeld, dus kan het nooit aan mij liggen."

Mythe 3: Een motivatiespreker is verkooptraining

Fout! Het lijkt er niet eens op. Als je bedoeling is om je team te vermaken, prima. Maar motivatie lost niet de kernproblemen van je verkoopteam op, zoals niet de juiste mensen op de juiste verkoopfuncties hebben, niet werken met een pragmatische verkoopmethodiek of verkopers niet trainen vanuit hun dagelijkse praktijk.


Harro's input:
Het 'entertrainment' heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Iedereen heeft een gezellige middag gehad, met veel leuke filmpjes en grappige anekdotes of in het slechtste geval een moppentappende spreker. Dit heeft niks met trainen te maken. Trainen is werken aan vaardigheden, kennis en kunde. Dat mag best leuk zijn, maar er moet vooral veel worden geoefend aan de eigen leerpunten die effectiever en beter verkopen in de weg staan. Verkopen is een doe-vak. Verkooptraining is dus vooral veel doen.

Mythe 4: Klassieke verkooptraining is niet meer nodig

Fout! Bedrijven worden platgebeld met nieuwe hippe verkooptechnieken, weinigen realiseren zich dat het vooral oude wijn in nieuwe zakken betreft: het verpakken van oude methodieken in nieuwe termen en modellen. Iedere verkoper moet zich bekwamen in de basis van het verkoopvak, ongeacht hoe de markt is veranderd.

Harro's input: Net als in een sport, zijn de basisvaardigheden de kern van het vak: een scherpe agenda kunnen neerleggen, goede en kritische vragen stellen, actief luisteren, bondig samenvatten, de behoeften (pijn) van je gesprekspartner en zijn bedrijf op tafel krijgen, een businesscase kunnen neerleggen op basis van de 'unique buying reasons' van je klant enzovoort. (lees ook mijn artikel 5 minuten).

Mythe 5: Mijn beste mensen hebben geen training nodig

Fout! De beste verkoopprofessionals weten dat als ze hun vaardigheden niet up-to-date houden, ze afzakken tot een gemiddelde verkoper. Natuurlijk moet training worden afgestemd op hun persoonlijke niveau, maar geen training aanbieden is de verkeerde aanpak.


Harro's input: De meest getalenteerde verkopers in mijn deelnemersgroepen werken vaak het hardste en meest gestructureerd aan hun eigen vaardigheden. Ook hier is een vergelijking met
sport te maken. Een verkoper die vindt dat hij of zij geen training meer nodig heeft, is vaak niet (meer) de topverkoper die men denkt te zijn.

Mythe 6: Managers en leidinggevenden hoeven niet mee te doen

Fout! Managers zijn ook zelf betrokken bij verkoopactiviteiten, dus moeten zij aan hun vaardigheden werken. Zij moeten onderdeel zijn van de verkoopsupport, door coaching en ondersteuning te geven. Ook moeten zij bewijzen aan hun verkoopteam dat training noodzakelijk is, door vooral zelf mee te doen.


Harro's input: Het grootste argument tegen het deelnemen van het management aan training is dat de aanwezige verkopers sociaal gewenst gedrag gaan vertonen. De verkopers willen dan vooral
aan hun baas laten zien dat ze heel goed zijn in hun vak, in plaats van kritische feedback te vragen over hun blinde vlekken en aandachtsgebieden. De oplossing is simpel: goed management geeft zelf het voorbeeld door zich kwetsbaar op te stellen en feedback te vragen over hun eigen verbeterbare punten.

Mythe 7: Je kan de ROI van verkooptraining niet meten

Fout! Het lijkt alsof er veel variabelen zijn om resultaten te meten, maar eigenlijk is het heel eenvoudig. Voor en na de training ga je de performance meten, met inachtneming van externe factoren, zoals de veranderingen in de markt en economie. Het enige wat je nodig hebt, is een controlegroep die de training niet ondergaat om de resultaten mee te vergelijken.

Harro's input:
Een controlegroep in je bedrijf geen training geven om alleen de resultaten te vergelijken verhoogt niet echt de feestvreugde in je bedrijf. De meest beproefde methode om trainingen te evalueren en te meten zijn de vier niveaus van Donald Kirkpatrick, zoals beschreven in zijn boek Evaluating training programs.

Mythe 8: Leren gebeurt voornamelijk in het klaslokaal

Fout! Als trainen op de juiste manier gebeurt, ben je voorhand al bezig met processen, hulpmiddelen, meetinstrumenten, ondersteuning te ontwikkelen. Naderhand is een beklijvingsprogramma essentieel. Bijvoorbeeld door middel van coaching, reminders en andere instrumenten.


Harro's input: Leren stopt nooit, dus na een trainingsprogramma moeten de leerpunten van de deelnemers top-of-mind blijven. Naast het toepassen van vele beklijvingsinstrumenten voor en na de training is ook een rol voor het salesmanagement weggelegd. Zet tijdens elke verkoopvergadering een trainingsonderdeel op de agenda. Bespreek leerpunten tussen trainingen door met je mensen en blijf coachen en sturen.

Mythe 9: Ik kan middelmatigen laten exelleren

Fout! Je kan intelligentie, attitude, integriteit, persoonlijkheid, analytische denken, optimisme en zelfvertrouwen niet trainen en deze eigenschappen zijn nodig voor de meest verkoopbanen. Wat je wel kan trainen zijn vaardigheden zoals communicatie, relatiebouwen, motivatie, product- en marktkennis, onderhandelen enzovoort.


Harro's input:
Als je er echt voor wil gaan kan iedereen een bovengemiddelde verkoper worden. Om de allerbeste te worden heb je ook talent nodig. Zo simpel is het. Voor meer ideeen op dit gebied lees mijn artikel over Charisma.

Mythe 10: Training in het klaslokaal is het beste medium

Fout! Omdat verkoopteams steeds meer divers worden (generatie, cultureel, geografisch, leerstijlen) is training in het klaslokaal niet langer voldoende voor een grotere dwarsdoorsnede van deelnemers. Onderzoek toont aan dat een mix van klaslokaal-training, eigen tempo leren, coaching, e-learning enzovoort het meest optimaal voor de meeste situaties is.


Harro's input:
Geen verrassingen hier. De snelste ontwikkeling bij verkopers zie ik bij mijn trainingstrajecten waarbij met een veelvoud van methoden wordt ingezet.

Mythe 11: Verkooptips geven is verkooptraining

Fout! Onder de juiste omstandigheden kunnen goede tips en tricks worden ingebouwd in een overkoepelende verkoopaanpak. Maar je verkopers laten inschrijven op nieuwsbrieven, gevuld met verkooptips, als de primaire manier om hen het vak te leren is juist contraproductief.


Harro's input:
Het lijkt soms wel alsof alle verkopers alleen maar op zoek zijn naar snelle, makkelijke tips om meer omzet te scoren. Maar het verkoopvak is te complex en divers om alleen met eenvoudige tips te doorgronden. Als je echt de beste wil worden moet je er hard aan werken.

Mythe 12: 'Van de plank' training werkt

Fout! Trainers moeten hun aanbod aanpassen aan elke unieke situatie. Een casestudy over de verkoop van software zal een verkoper in de medische wereld niet aanspreken. Net als voorbeelden van verkoop bij grote bedrijven, weinig toevoegen voor verkopers bij kleinere bedrijven.


Harro's input:
Elke dag training geven vraagt minstens een halve dag voorbereiding. Als ik een verkooptraining geef wil ik dat alle cases, voorbeelden en oefeningen die ik gebruik, slaan op de dagelijkse verkoopwerkelijkheid van de deelnemers. Dat betekent altijd maatwerk maken. Altijd.

Mythe 13: Alles wat erbij komt kan ik schrappen

Fout! Verkooptraining zonder managementtraining, goede opvolging en tools om gedrag te versterken kunnen op de lange termijn geen doorlopend redenement geven. Het zijn kritische componenten voor ieder initiatief om de verkoopeffectiviteit te verbeteren. Ze zijn niet optioneel.


Harro's input:
Alleen een losse verkooptraining inkopen, zonder wezenlijke ondersteuning of opvolging is weggegooid geld. Neem de opleiding, vorming en perfectionering van je verkoopteam serieus. Maak een plan, investeer, enthousiasmeer en manage alle stappen.

06 november 2008

Ons brood bestaat 122 jaar

Hovis is een icoon in Engeland. Als 122 jaar verkopen ze brood en bakkerijproducten. Zo'n beetje iedereen is er daar mee opgegroeid. Dit was de basis van het idee van de onderstaande commercial: het uitbeelden van 122 jaar Britse historie. Kijk zelf:



De spot is precies 122 seconden lang (een seconde per jaar dat Hovis bestaat) en bestrijkt 7 perioden van de Britse geschiedenis. Er zijn 762 figuranten bij betrokken geweest. Ja, een flinke productie dus.

05 november 2008

De evolutie van logo's

Werp eens een blik op deze logo's van diverse grote bedrijven. Zien ze er bekend uit? Natuurlijk niet.

Deze logo's stonden aan de basis van de evolutieladder van logo's van bekende blue chips van dit moment. Maar welke?

Probeer eens en kijk hoeveel van de acht je kan raden.

De antwoorden en veel meer oude logo's en hun evolutie zijn hier te vinden.

04 november 2008

Adverteer slaapliedje

Hieronder staat een prachtige routine van een van de grootste stand-ups ooit: George Carlin. Vorig jaar helaas overleden. Het is zijn Advertsing Lullaby, een slaapliedje als anti-ode aan de marketing. Ruwe taal is bij Carlin onvermijdbaar.



Als je de tekst nog een keer wil nalezen, hieronder staan de lyrics:

Quality, value, style, service, selection, convenience
Economy, savings, performance, experience, hospitality
Low rates, friendly service, name brands, easy terms
Affordable prices, money-back guarantee.

Free installation, free admission, free appraisal, free alterations,
Free delivery, free estimates, free home trial, and free parking.

No cash? No problem! No kidding! No fuss, no muss,
No risk, no obligation, no red tape, no down payment,
No entry fee, no hidden charges, no purchase necessary,
No one will call on you, no payments or interest till September.

Limited time only, though, so act now, order today, send no money,
Offer good while supplies last, two to a customer, each item sold separately,
Batteries not included, mileage may vary, all sales are final,
Allow six weeks for delivery, some items not available,
Some assembly required, some restrictions may apply.

So come on in for a free demonstration and a free consultation
with our friendly, professional staff. Our experienced and
knowledgeable sales representatives will help you make a
selection that's just right for you and just right for your budget.

And say, don't forget to pick up your free gift: a classic deluxe
custom designer luxury prestige high-quality premium select
gourmet pocket pencil sharpener. Yours for the asking,
no purchase necessary. It's our way of saying thank you.

And if you act now, we'll include an extra added free complimentary
bonus gift at no cost to you: a classic deluxe custom designer
luxury prestige high-quality premium select gourmet combination
key ring, magnifying glass, and garden hose, in a genuine
imitation leather-style carrying case with authentic vinyl trim.
Yours for the asking, no purchase necessary. It's our way of
saying thank you.

Actually, it's our way of saying 'Bend over just a little farther
so we can stick this big advertising dick up your @ss a little bit
deeper, a little bit deeper, a little bit DEEPER, you miserable
no-good dumbass #@%@ consumer!'

03 november 2008

Eikels

Op een dag verscheen er een man in een dorp. Hij verklaarde eikels te willen kopen en wilde daar één Euro per stuk voor betalen. Omdat er veel eikenbomen in het dorp stonden, begonnen de dorpsgenoten snel eikels te verzamelen. De man kocht een week later duizenden eikels voor een Euro per stuk.

De man verklaarde dat hij een week later zou terugkomen en twee Euro per stuk zou betalen per eikel. Opnieuw begonnen de dorpsgenoten eikels te verzamelen, alhoewel er veel minder eikels over waren. De man verscheen een week later, betaalde twee Euro per stuk en verklaarde een week later opnieuw te verschijnen en vijf Euro per eikel te betalen.


De voorraad eikels was vrijwel opgeraakt en de dorpsbewoners zetten alles op alles om maar nieuwe eikels te vinden. Ze vonden er toch nog een paar. De man verscheen precies op tijd een week later, betaalde vijf Euro per eikel en verklaarde een week later terug te komen en twintig Euro per eikel te betalen.

De dorpsbewoners konden echter geen eikels meer vinden. Toen verscheen er een dag later een tweede man met een grote zak eikels op zijn rug. De dorpsbewoners vroegen of ze de eikels van de man konden kopen, maar de man vroeg er 15 Euro per stuk voor. De dorpsbewoners verzamelden al het geld wat ze konden vinden. Al het spaargeld wat ze hadden legden ze bij elkaar en ze kochten de grote zak eikels.

Een week later verscheen de man echter niet meer. Ze zagen de man nooit meer. Ze waren al hun geld kwijt en het enige wat er achter bleef was een grote hoeveelheid eikels.


En zo dames en heren, werkt de aandelenmarkt.


Vrij vertaald uit deze bron.