30 september 2008

Off-topic: belangrijker zaken

Tussen al het financiële geweld gebeuren er ook veel belangrijker dingen.

Kim Benthe is dit weekend op wereld gekomen. Een prachtig mooi nieuw mensje. 3800 gram zwaar en volle bos haar.

Moeder en Kim (en vader) maken het uitstekend.

Ik ben dus een paar daagjes van de wereld.

29 september 2008

De langste vraag ooit

Vragen stellen is goed. Vragen stellen aan je gesprekspartner werkt positief voor het gesprek. Verkopers moeten meer en betere vragen stellen. Behalve....als je vragen stelt zoals de interviewer hieronder.

Aan het woord is een Mariet van der Graaff, tenminste als ze de tijd krijgt om ook iets te zeggen.


26 september 2008

Let me entertain you: kaartje blazen

Een lekkere uitdaging voor klant of collega, voor een snelle lach. Hang er een weddenschap aan vast en je hoeft niet eens te betalen voor het etentje.

Pak een visitekaartje en buig de randen een paar millimeter om, zodat het kaartje op de randen rust. Vraag de ander om het kaartje om te blazen. So simple as that. Knappe jongen of meid die het lukt.



Een van de manieren is om gericht en niet te hard circa 2,5 centimeter van het kaartje te blazen. Veel oefen plezier.


Via

25 september 2008

Ken je Kermit nog?

Als eind dertiger val ik tussen twee verkoopgeneraties in. De oudere en grijzere generatie die het echte vertegenwoordigersbestaan heeft meegemaakt en de jongere generatie die is geboren met een mobieltje in hun hand.

Ik heb nog kort gemaakt dat ik tijdens mijn buitendienstbezoeken tussen de middag moest stoppen bij het pompstation. Je sloot achteraan de rij voor de telefooncellen (voor je stond een rij collega verkopers) om te bellen naar de zaak of er nog berichtjes waren. Rond 1987 verstuurde ik mijn eerste fax, in 1992 belde ik voor het eerst uit een auto en drie jaar later hing ik mijn eerste pieper aan mijn riem. En nog later volgde Greenpoint met Kermit.

Kermit was een voorloper van de mobiele telefoon, die in de buurt van een Greenpoint hotspot gebruikt kon worden. Deze hotspots waren vooral op pompstations, parkeerplaatsen, treinstations en sommige restaurants gevestigd. Populair is Kermit nooit geworden, omdat ze snel zijn opgevolgd door de echte GSM telefoon.

Een jongere generatie verkopers kijkt je wat glazig aan als je dit soort verhalen uit de oude doos verteld. Communicatie en ICT is zo vanzelfsprekend geworden dat je bijna niet kan voorstellen hoe de oude generatie vroeger hun verkooptaken kon uitvoeren. Maar met een papieren autokaart, karbonvelletjes, ponskaarten en een rolletje kwartjes kwam je een heel eind.

Ik moest aan dit alles denken toen in de onderstaande spot zag voor MSN Messenger. Zelfs op kantoor vraag je niks meer aan je overbuurvrouw, je IM-ed gewoon. Een even leuke spot uit dezelfde serie vind je hier.




Natuurlijk kan ik ook niet meer zonder. Via mijn iPhone gebruik ik MSN, bekijk de buienradar of ik op het terras kan gaan zitten en raadpleeg Wikipedia midden in het bos als ik meer wil weten over het paargedrag van de Bonte Specht.

Maar mijn klanten goed bedienen hangt niet af van ICT en Telecom-innovaties. Daar heeft het nooit vanaf gehangen. Goede vragen stellen, actief luisteren, helder samenvatten, aansluiten bij de wensen en eisen van mijn klanten en een positief kritisch gesprekspartner zijn. Die communicatietools vragen geen stroom.

24 september 2008

Omgaan met spreadsheet managers

Daar zit je weer in het kantoor van je sales manager. De omzet is weer niet goed en de winst is ook helemaal prut. Maar je krijgt te weinig support en je vind dat je baas uit zijn nek zit te kletsen. Dan knapt er wel eens wat. Tuurlijk is het filmpje fake, maar daarom niet minder leuk.




Wat is hier gebeurd? Computervirus?

23 september 2008

Marketing in zes woorden

Wat is de kern van marketing in zes woorden? Ik zal beginnen met wat het niet is. Kijk eens naar het plaatje van de Banzai Wild Waves Water Park. Een heerlijk stuk speelplezier voor een vijftal kinderen met kleine glijbaan. Tenminste, dat staat op de verpakking.

Kijk nu eens naar wat er werkelijk in de verpakking zit. Het zwembadje is in werkelijkheid twee keer zo klein. En van een glijbaan is amper sprake.

Na inspectie van de doos staat er in kleine lettertjes op: "product may not be as appears on image." Oftewel, u kunt genept worden als u dit product koopt.

Wanneer leren marketeers en salesmensen nou eens dat het niet nakomen van beloften in dit internettijdperk meteen wordt afgestraft. Binnen een week staan alle fora en vergelijkingswebsites vol met negatieve reviews. Daar gaat dan je handel. Jammer. Ook de fastfoodindustrie kan er wat van.

Nee, marketing is iets anders: "Veel beloven en de verwachting overtreffen." Daar ontstaat een buzz van, dat creeert een virale boodschap en daarmee krijg je mond-tot-mond reclame. En dat is hard werken.

22 september 2008

Nog meer rare waarnemingen

Dat we lang niet alles zien wat we zouden moeten zien is jullie vast bekend. Ook dat we soms zaken wel zien, die er niet zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze vierkanten. Kort gezegd, we nemen slechts weinig waar, de rest vult ons brein gewoon aan.

Vooral als we ons concentreren op iets specifiek, lijken we de rest gewoon te negeren. Wellicht heb je al eerder de kaarttruc en de gorilla gezien. Nu in hetzelfde stramien een experiment, uitgevoerd door medewerkers van het tijdschrift Psychologie. Kijk zelf.


19 september 2008

Echt zeggen wat je denkt

Zou het soms niet prettig zijn om gewoon te zeggen wat je werkelijk denkt? Niet met een glimlach op je gezicht een klant een hand geven, maar eruit flappen wat brand op je lippen. Man en paard noemen. Recht voor zijn raap. mmm.

Kijk eens naar het volgende filmpje tussen een klant die zijn gerepareerde auto komt ophalen en een monteur die deze heeft gemaakt. Eerlijk als ze zijn, zeggen ze wat ze denken.




Het filmpje doet denken aan de serie filmpjes over een reclamebureau die ook zeggen wat ze werkelijk denken.

18 september 2008

Lekker bedden verkopen

Er zijn verkopers die trots zijn op hun vak en je hebt die andere categorie. De verkoper in het onderstaande filmpje is inderdaad is niet echt happy met zijn gekozen beroep. Kijk hoeveel moeite hij heeft met het opnemen van een spotje voor zijn winkel. Hij zou de broer kunnen zijn van deze verkoper van campers die ook een spotje probeerde te maken.

Let op ruw taalgebruik.

17 september 2008

Maak het leven makkelijker met deze producten

Niet iedereen verkoopt het beste, mooiste, meest exclusieve, goedkoopste of innovatiefste (is dit een woord?) product wat er op de markt is te vinden. Soms zitten er in je productportfolio wat mindere geslaagde exemplaren tussen.

Zo kwam ik deze blogposting tegen, waar 19 'slimme' innovaties worden besproken, die het leven makkelijker maken. Ik zou het zo niet willen noemen. Liever: 19 producten om lekker om te lachen, omdat ze geen enkele toegevoegde waarde bieden en puur bedoeld zijn om geld uit de zakken van je klant te kloppen.

Kijk en beoordeel zelf.

Oh, voor de meerbedeelden onder ons: hier kan je 17 extreem dure gadgets vinden, om je dure lifestyle te etaleren.

16 september 2008

Transparante ondergrondse

Ik heb weer een lang weekend gebruik gemaakt van het zeer uitgebreide metronet in Parijs. Blijkbaar kunnen ze daar wel gewoon metrolijnen aanleggen, wat in Amsterdam slecht lijkt te lukken. Dat brengt me op de onderstaande commercial. Verbeeldingskracht met mooie beelden leveren het onderstaande kunststukje op van de Madrileense Metro.

15 september 2008

Had ik maar 3M aandelen gekocht

Een lekker filmpje op de maandag, wat je kan doen met 280.951 Post-Its notes. Vandaag maar weer eens lang het magazijn om mijn eigen slinky Post-Its te maken. Wel checken of de baas vandaag op pad is.


EepyBird's Sticky Note experiment from Eepybird on Vimeo.

Klik op de video voor een grotere en dus nog kleuriger versie.

12 september 2008

Op een podium met een microfoon

Op het geweldige blog Presentation Zen kwam ik een mooie posting tegen over wat je kan leren van stand-up comedians. Ik zal een aantal punten uit deze posting voor jullie samenvatten.

Net als grappenmakers die een zaal met mensen aan het lachen proberen te brengen met alleen een microfoon en een stapel grappen, moet je als commercieel presentator ook iets laten gebeuren op een podium. Daarbij is podiumangst misschien wel het grootste obstakel tussen iets goeds voorbereiden en iets moois presenteren.

Neem de opmerking van Amerikaanse comedian Jerry Seinfeld, uit zijn programma 'I'm Telling You for the Last Time' als voorbeeld:

“According to most studies, people's number one fear is public speaking. Number two is death. Death is number two. Does that sound right? This means to the average person, if you go to a funeral, you're better off in the casket than doing the eulogy.”

De documentaire Comedian uit 2002 gaat over het vak van stand-up comedian. We zien een nieuwkomer (Orny Adams) en gevierde grappenmaker (Seinfeld) in hun werk hoe ze een goed programma proberen te maken. Daarbij komen vele blunders en gemiste momenten pijnlijk in beeld. Vooral het feit dat zelfs na vele jaren ervaring ze nog steeds niet comfortabel op het podium staan.

In de onderstaande presentatie zijn een aantal mooie quotes uit deze documentaire samengevat.


Quotes & Lessons from "Comedian"
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: comedy garr)


De hele documentaire Comedian is zeer de moeite waard en een goede leerschool voor iedereen die wel eens op een podium om voor een groep een presentatie moet houden.Het optreden van Seinfeld bij David Letterman is in de documentaire zelf niet te zien, maar uiteraard wel op YouTube.


11 september 2008

Lessen in beschaafdheid

Er zijn vele randverschijnselen van het verkoopvak, waar je als sales professional ook iets van af moet weten. Een daarvan is etiquette. Als je met een belangrijke klant in een 2 sterren restaurant gaat eten, is het handig dat iets van wijnen weet, hoe je een kreeft netjes openmaakt en welke van de 9 vorkjes naast je bord je daarvoor nodig hebt. Overdrijven is daarbij ook een vak. Kijk eens naar de onderstaande lessen van Michael Caine aan Steve Martin hoe je als gentleman te werk gaat in de high society. De scène is uit de comedy Dirty Rotten Scoundrels (1988), waarin Caine en Martin oplichters spelen, die elkaar later in de film beconcurreren aan de Franse Rivièra.



Een andere leuke scène uit de film, is wanneer Steven Martin zich voordoet als gehandicapte oorlogsveteraan, die tot zijn schrik wordt behandeld door Caine, die zich heeft vermomd als arts. De dame (Glenne Headly) is het vermeende slachtoffer die ze beide voor zich willen winnen.

10 september 2008

De 10 vreemdste plekken en manieren om te adverteren

Een bord aan de gevel van je bedrijf, de achterruit van je bedrijfsauto, een billboard, televisie, aan de rand van een sportveld. Bekende plekken om een advertentie, commercial of logo van je bedrijf te plaatsen. Heel traditioneel allemaal. Saai zelfs als je er zo over nadenkt. Misschien is het tijd om wat inspiratie op te doen voor wat exotischer locatiewerk om je producten te pluggen. Dus zonder verder geklets, de tien vreemdste plekken en manieren om te adverteren.

10. Op een Rubik Kubus
Dat ultieme irritante stuk speelgoed, wat je zelf in geen 100 jaar kon oplossen, maar altijd door een nerdvriendje of wiskundeleraar in een paar simpele draaiingen kon worden gemaakt. Wat beter dan het logo van je nieuw product op een kubus te laten aanbrengen en als goody op een beurs weg te geven. Op deze site kan je je eigen kubus laten ontwerpen.




9. Fluisterend in het oor van je klant
Je loopt over straat en opeens hoor je stemmen in je hoofd: "Kom hier en koop het nieuwste boek van Stephen King." Heb je teveel gedronken? Is het tijd om een psychiater te bezoeken? Nee, je bent het adverteerslachtoffer van Audio Spotlight. Net als een laserstraal, kan met deze technologie een straaltje geluid op mensen worden afgevuurd, zodat alleen zij het horen. Creepy? Nogal ja. Effectief? Geen idee. Kijk naar een reportage van deze technologie op een Amerikaanse nieuwszender:




8. Op een bioscoopkaartje
De creatieve mensen achter de campagnes van de Smart hebben al veel guerrilla acties bedacht. Maar het bioscoopkaartje is wel een heel simpele manier om je nieuwe cabrio te promoten. Nu alleen nog hopen dat de gemiddelde bioscoopbezoeker valt op kleine urban autootjes.




7. Handvertising
Als je tegenwoordig een sigaretje wil roken in een club kan je of naar buiten of in een speciaal rookhok je medeverslaafden aanstaren. Buiten is toch vaak prettiger, maar dan moet je eerst een stempeltje scoren om zonder te betalen weer binnen te kunnen. En als je toch een stempel krijgt, maak er dan een meteen een handvertentie van.



6. De lift als lichtkrant
Kunstenaar Ben Rubin heeft van twee liften in de bibliotheek van Minneapolis een kunstwerk gemaakt, die als giga-lichtkrant dienst doet. Een uitgelezen kans om de nieuwste aanwinsten in het zonnetje te zetten.




5. Enkele voetbalvelden groot
Voor al die slaperige reizigers, die wakker worden vlak na de landing heb je als bedrijf een verrassing in petto. Een advertentie die niet genegeerd kan worden vanuit je raampje. Een andere foto is hier te vinden.



4. Nog groter in de lucht
In plaats van een vies stuk vod wat achter een vliegtuig hangt, laat de coole marketeer zijn boodschap typen in de lucht. Skytypers tikken of schrijven elke boodschap. Ik heb ze ooit aan het werk gezien tijdens een vakantie in Melbourne Australie. Iedereen in een straal van 10 kilometer zag ik gericht met een blik naar de lucht. Ook Honda maakt creatief gebruik van de lucht, door een divisie parachutespringers in te zetten.



3. Misschien houden aliens ook van kip
De enige reclameboodschap die leesbaar is vanuit de ruimte. Een geweldige stunt van die Amerikaanse kipbakkers. Alleen de doelgroep is wat lastig te omschrijven. Die handvol met astronauten die permanent in de lucht hangen lijken me niet groot genoeg.





2. Op de boterham van je klant
Misschien dat je ooit gratis brood kan afhalen bij de supermarkt. Het enige wat je hiervoor moet doen is staren naar de reclameboodschap op het brood. Tot die tijd moet je het doen met de reclameboodschap op toast. Hap slik weg.




1. Onder het rokje
Hoe mannelijk kan je denken als adverteerder? Heel erg primair blijkbaar. Huur een aantal aantrekkelijke dames, plak je reclameboodschap onder hun rokje en laat ze om de minuut bukken. Foto's hier, filmpje hier. Geniaal in platheid. Ass-vertise my ass.


09 september 2008

Beweging in een boekje

Ik denk regelmatig mee met bedrijven hoe mailingen effectiever en creatiever kunnen worden gemaakt en ingezet. Als je de aandacht van je prospect wil grijpen moet je innovatief te werk gaan. Ik ben tegen het onderstaande filmpje aangelopen, hoe je met een simpele afbeelding een bewegend beeld kan maken. Een filmpje mag uit maximaal 6 frames bestaan, maar volgens mij is de sky the limit. Ook geschikt als relatiegeschenk.



Hier kan je nog een voorbeeld zien van hetzelfde boekje. Op Amazon of bij Bol is het boekje te bestellen, mijn exemplaar is onderweg.

08 september 2008

De salesman's high

Op het blog van Arno kwam een aardige vraag voorbij: Wat is er zo leuk aan sales?

Dit deed me meteen denken aan een stukje wat ik recent heb geschreven voor een boekje over verkoop, wat ooit een keer moet verschijnen.

Dus alvast, mijn 2 centjes over wat er leuk is aan sales:

Je helpt andere mensen en hun organisaties met het realiseren van groei, verandering, innovatie, rendementsverbetering, problemen oplossen, klankborden, verfijnen van processen, nieuwe wegen blootleggen.

Je ontmoet interessante en boeiende mensen, vaak ondernemers met mooie verhalen en intrigerende persoonlijkheden. Je hebt de vrijheid om oplossingen te ontwikkelen en krijgt een inkijk in een grote diversiteit van bedrijfstakken.

Je leert snel, veel en voortdurend op een veelvoud van verschillende disciplines.

Je maak reizen naar alle vele oorden, zakelijk natuurlijk, maar een extra dagje kan er vaak wel aan vast plakken.

Je bent ook de ‘pinch hitter’ van je bedrijf, verantwoordelijk voor de continuïteit en groei van je eigen organisatie.

Je kan een hoop geld verdienen als de opdrachten vallen of je moet sappelen als ze bij de concurrent vallen.

Maar op die momenten dat de getekende opdracht in de koffer zit en je weer veel collega’s in je eigen organisatie aan het werk kan helpen, dan voel je je fantastisch. ‘The salesman’s high.’

05 september 2008

Let me entertain you: de breedte van de rivier

Ik heb een aardig puzzeltje voor de rekenaars en beredenaars onder jullie. Natuurlijk ideaal geschikt om collega's en klanten aan het denken te zetten en te vermaken op saaie momenten.

Een wandelaar komt bij een rivier, die hij niet kan oversteken. Toch wil hij graag weten hoe breed de rivier is tussen A (waar hij staat) en B (recht aan de overkant van de rivier). Hoe kan hij de breedte van de rivier berekenen?




Probeer eerst zelf te puzzelen, voordat je meteen de oplossing aanklikt.

Bron

04 september 2008

Winnaars beste presentatie wedstrijd

Je weet natuurlijk dat je op de site van Slideshare een hoop presentaties kunt vinden. Zoals met zoveel, zit er een hoop crap tussen de cream. Vandaar dat de jaarlijkse wedstrijd wat licht op zaak schijnt, wat nou wel en niet werkt bij een Powerpoint presentatie.

Met multi-business talent Guy Kawasaki in de jury zijn dit de drie winnaars geworden van de verkiezing dit jaar.
Alle overige winnaars zijn hier te vinden.

De winnaar

THIRST
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: design crisis)


Tweede plaats
Foot Notes
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: design inspirational)


Derde plaats
Zimbabwe in Crisis
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: refugee hyperinflation)


Leermomenten
Uit deze drie presentatie zijn een aantal tips te destilleren:
  • Gebruik krachtige beelden
  • Wees zeer spaarzaam met tekst
  • Ga voor grote fonts
  • Vertel een verhaal
Hoe ziet jouw volgende verkoopresentatie eruit als je deze tips toe zou passen?

03 september 2008

500 postings: een eerste jubileum

Met dit blog heb ik een kleine mijlpaal bereikt: 500 postings. Sinds november 2006 heb ik vijf keer per week allerlei films, artikelen, tips, grappen en foto's, serieus en vaak minder serieus, rond en over het verkoopvak jullie kant op geslingerd. Twee keer met je ogen knipperen en we zijn bijna twee jaar verder. En ik ben pas net begonnen.

Jullie zijn een trouw publiek, want op de twee plekken waar dit blog is te lezen trek ik samen een paar honderd bezoekers per dag. Bedankt daarvoor.


Maar wat vinden jullie er eigenlijk van? Stuur me een
e-mail, of laat een reactie achter voor input om de komende 500 postings nog beter / scherper / informatiever / grappiger / makkelijker / inspirerender te maken.

Zes keer top 5
Als 500ste posting lijkt het mij een goed idee om terug te kijken. Ik heb in een aantal categorieën mijn eigen top 5 samengesteld van het beste wat volgens mij is langs gekomen. Dus, zonder verder geneuzel, mijn eigen best-off van 500x Het professionele verkoopvak.



Top 5 Artikelen verschenen op mijn blog


5:
De zeven overeenkomsten tussen pokeren en verkopen
Al voor de grote hausse van de pokergekte speelde ik een graag een potje poker. Als je al wat langer speelt ga je steeds meer de overeenkomsten zien tussen dit kaartspelletje en ons nobele commerciële vak. In
dit artikel heb ik er zeven voor je samengevat.


4.
Op zoek naar nieuw commercieel talent
Zelfs nu ik enkele jaren ondernemer ben, kan ik het niet laten om de banen-advertenties te blijven lezen. En die worden steeds talrijker. Het is interessant om de alinea's "Wij vragen" en "Wij bieden" te vergelijken. De laatste categorie stemt vaak
niet tot veel opwinding.

3.
Er valt veel te weinig te vieren
Ik stel voor dat we ook in de saleswereld wat vaker elkaar schouderklopjes geven. We vieren veel te weinig. Mag ik
een voorzetje geven voor een aantal awards die we kunnen uitreiken?

2.
Wat mag je van een verkooptrainer verwachten?
Wat mag je van een verkooptrainer verwachten als je bij hem of haar een training gaat volgen? Ik heb een
aantal richtlijnen voor jullie opgesteld, die essentieel zijn voor alle verkooptrainers die hun commerciële vakgenoten het vak willen leren.

1.
De tien meest irriterende verkooplingo
Lulkoek, slecht Nederlands, misleidend of domweg onorigineel. Dat is het taalgebruik van sommige verkopers en marketeers die ik tegenkom in mijn werk. Ik heb mijn persoonlijke top 10 samengesteld van
meest irriterende verkoop- en marketinglingo’s waar we zo snel mogelijk van af moeten.



Top 5 Leukste fragmenten uit speelfilms over het verkoopvak


5. Onderhandelen met een pandjeshuis
Uit de film Lucky You, een goede les voor iedereen die een product probeert te positioneren.




4. De Dominator X-1
De man van het jonge stel uit de film Ruthless People werkt als verkoper in een HiFi winkel. De twee leuke scènes in de winkel heb ik voor jullie achter elkaar gezet
.




3. Doe maar 50 piek
De hoofdpersoon in de film High Fidelity is de eigenaar van een platenwinkel en hij krijgt een telefoontje van een vrouw die een verzameling platen te koop heeft.



2. De ober uit La Vita è bella
Ober Guido uit de film La Vita è bella kan een late gast precies kan laten bestellen wat hij wil.



1. Als verkoper moet je koperen ballen hebben
Glengarry Glen Ross is voor mij de ultieme film over een hardselling omgeving, waarin de verkopers met slechte leads toch zoveel mogelijk moeten verkopen. De winnaar krijgt een Cadillac, de verliezer wordt ontslagen. Voor hoe het niet moet?





Top 5 beste tips voor salesprofessionals

5. Kunnen ze ons niet iets vaker lastigvallen?
Wees blij als je in de toekomst vaker telefoontjes krijgt van verkopers. Het is de ideale kans om
zelf afspraken te maken.


4.
De nachtmerrie concurrent
Voor een salesteam binnen een bedrijf is het begrip van
de nachtmerrie concurrent een interessante case, die intern de boel weer goed op scherp kan zetten.

3.
Sharp dressed salesman
Wat is de ideale outfit voor een commerciële professional? Hoe strak, modebewust, eigenzinnig, degelijk of conformerend moet je je
eigenlijk kleden?


2.
Nut en noodzaak van netwerken
Netwerken is ook een persoonlijke vaardigheid, die door iedereen is te leren.
Netwerken is vooral durven investeren, de eerste stap zetten en mensen vertrouwen geven.


1.
Ik wil de beste worden
Je voelt dat je nog veel beter kunt worden in het commerciële vak. Ik geef een aantal tips om jezelf blijvend te ontwikkelen en de
beste commerciële professional te worden binnen je branche.



Top 5 Beste commercials
en campagnes

5.
Incompetente collega's is een pleonasme
Werken in een projectteam gevuld met alleen maar verse juniors, uitgebluste seniors of wezenloze stafmedewerkers. Het gevoel dat je op kantoor zelf met een stel apen. Een reeks commercials van careerbuilder.com speelt in op dit zelfde gevoel.




4. Mooie plaatjes in je commercial
Je bent een reus van een bedrijf bent en je wil toch reclame maken. Dan maak je een serie commercials met mooie beelden en ontroerende momentjes.



3. The battle of the sexes
Een mooie commercial van de Mail on Sunday. De strijd tussen mannen en vrouwen, uitgebeeld op een waar slagveld.




2. De beste 1 april grap
Een geweldige hoeveelheid 1 april-grappen zijn er gemaakt door de jaren heen. De leukste vind ik deze spot voor de BBC. Briljant gemaakt.



1. En wat doen we met het geld?
Soms wil je je collega's tot de orde roepen, het beestje bij de naam noemen, schelden, tieren. Maar uiteraard blijf je in de praktijk beschaaft en correct. Geniet van een commercial van Bud Light.




Top 5 Leukste anekdotes over sales

5. Check, check, dubbelcheck
Hierbij een verhaal uit eigen doos, wat iedereen die lang genoeg als commerciële professional werkt een keer zal overkomen in een of andere vorm.

4. May Eye Introduus Mieself
Een hardwerkende ondernemer die samen met zijn vrouw een goedlopend bedrijf runt is bezig om de bakens te verzetten. De eerste contacten met een nieuwe leverancier zijn tot stand gekomen op een beurs, waar het Amerikaanse bedrijf een stand had. Maar ja, je Engels is wat roestig.

3. Ultieme tijdsdruk tijdens onderhandelen
Bij onderhandelen spelen natuurlijk altijd een hoop factoren een rol. Een van de belangrijkste zaken die de druk bij een andere partij kunnen opvoeren is tijd.

2. Cultuurverschillen
Verkopers met internationale ervaring weten er alles van. De cultuurverschillen met andere landen kunnen soms komische maar ook pijnlijke situaties opleveren. Het vraagt goede voorbereiding om je aan te kunnen passen aan de lokale gebruiken.

1. Links, rechts en een in het midden
Als sales manager van een Nederlandse vestiging werd ik vaak uitgezonden naar Duitse beurzen, omdat een flink deel van onze klantenkring deze beurzen ook bezocht. Alleen die vrouw van die directeur daar was een echte feeks.


Top 5 Guerrilla, marketing en virals

5. Netwerkborrel from Hell
Voor het online netwerk Flametree is een meesterlijke viral gemaakt. Twee boys van Jiskefet beelden de netwerkborrel from hell uit.




4. Mooie teksten op billboards
Op het gebied van onverwacht je doelgroep confronteren met mooie teksten heb ik een verzameling mooie teksten gemaakt.




3. Doe de echte concentratietest
Het witte teams speelt een aantal maal de bal over, maar hoe vaak? Om het moeilijk te maken loopt er ook een team in zwarte shirtjes rond. Een viral van een Engelse fietsorganisatie.




2. 24
Voor het videospel "24", afgeleid van de televisieserie , is voor de promotie een zeer strakke campagne bedacht. Interactief, origineel en erg succesvol. Geniet van
de briefing.




1. Zal het mixen?
Een duffe directeur van een bedrijf wat dure mixers verkoopt, heeft een lumineus idee. We gaan filmpjes maken waarin we alles wat we kunnen vinden in onze mixer gooien. Bijvoorbeeld een iPod.




Ten slotte
Zo. Een kleine selectie uit 500 postings. Op naar meer en beter. Ik blijf zoeken, schrijven en publiceren voor jullie.

Elke salesprofessional heeft nu eenmaal ook zijn dagelijkse portie licht verteerbare kost nodig.

02 september 2008

De geschiedenis van Guerrilla Marketing

Ik ben een groot liefhebber van guerrilla marketing. Creativiteit in het overbrengen van je boodschap, op originele manieren, onverwachte plekken en onmogelijke manieren.

Ik ben een
mooie serie van acht artikelen over de geschiedenis van guerrilla marketing tegen het lijf gelopen, die een sterk overzicht geven van de opkomst en mogelijkheden van deze creatieve marketingkunst. Gepubliceerd op WebUrbanist, een site over urban cultuur, architectuur en subversieve kunst.

Hier zijn de acht artikelen te vinden, gelardeerd met veel voorbeelden:

1. De geschiedenis van Guerrilla Marketing
2. Oorsprong en evolutie van Guerrilla Marketing
3. Grote bedrijven gaan voor Guerrilla Marketing
4: Guerrilla Marketing versus Viral Marketing
5: Guerrilla Marketing voor goede doelen
6: 10 Types van Guerrilla Marketing
7: Is Guerrilla Marketing iets voor jou?
8: De toekomst van Guerrilla Marketing
Bonus: 15 prachtige guerrilla campagnes


01 september 2008

Melk en koekjes

Guerrilla marketing is overal. Het is veel gevallen gebruik maken van de omgeving en daar je publiek verrassen met een creatieve vondst. Zo ook de actie van Oreo cookies, een bekend Amerikaans koekje, die kinderen vaak verorberen samen met een glaasje melk.

Kijk eens naar het gebruik van de lift als achtergrond van deze actie: