24 december 2007

On en off-topic holidays: klikker de klik

De laatste posting van het jaar. Tijd voor een echte grote schoonmaak van mijn gearchiveerde links naar leuke en interessante zaken. Gewoon lekker klikken dus.

Natuurlijk wens ik iedereen fijne feestdagen en een spetterende jaarwisseling. Volgend jaar ben ik weer terug met elke werkdag een posting en een off-topic voor het weekend.

Goed, tijd voor ontspanning, in willekeurige volgorde, de laatste grote linkschoonmaak van 2007:

21 december 2007

Bidden voor een mooie boot

Een commercial waaruit blijkt dat vissen samen met een geestelijke zijn voordelen heeft.

20 december 2007

De kikker en de prinses

Ik ben een nerd bij geboorte. Tot op late leeftijd met Lego gespeeld, spelletjes programmeren op de Commodore 64 en gek op techniek, raadsels, Star Wars en gadgets. Goed ik ben wat bijgetrokken, maar nog steeds slaat mijn hart een slagje over als ik dit soort berichten zie.

Omdat het niet uncool is je eigen soort te plagen heb ik een aardig grapje over nerds, geeks en andere aanverwante gezellige lui. Leuk om morgen te vertellen op de afdeling systeembeheer.

Een man loopt over straat als zijn oog valt op een mooie groene kikker, die op de rand van de weg zit. Op dat moment roept de kikker naar hem: "als je me een zoen geeft, verander ik in een mooie prinses." Lachend pakt de man de kikker op en stopt haar in zijn zak.

Een uur later hoort de man weer gepraat van de kikker. "Als je me een zoen geeft, verander ik in een prachtige prinses en dan ga ik een avond met je uit." De man lacht alleen maar en stopt de kikker terug in zijn zak.

Nog geen tien minuten later begint de kikker alweer te praten. "Toe nou, geef me een zoen en ik verander in een bloedmooie prinses en dan zal ik je vriendin worden en mag je alles met me doen. Waarom zoen je me gewoon niet?" De man kijkt de kikker aan en zegt: "Ik ben systeembeheer en ik heb helemaal geen tijd voor een vriendin, maar een pratende kikker is wel cool."

Deze grap kwam ik onder andere tegen in het aardige boekje Het geroosterde speenvarken van Jos Hannen en Kees-Jan Wees.


19 december 2007

Perfecte navigatie

Ook commercials die een tikkeltje onsmakelijk zijn, kunnen erg vermakelijk zijn. Zie hier de aanprijzing van Mio navigation.

18 december 2007

And the votes go to

De meest toonaangevende lijst van marketingblogs van Nederland is de Marcom top 100. Sinds deze maand kan er opnieuw worden gestemd op de favoriete blogs van bezoekers. Ja, natuurlijk moet je even jezelf registreren, maar dan kan je lekker meestemmen.

Misschien een keer tijd om dit blog in de top 100 te krijgen? Stem dan gerust op mij (ik ben te vinden onder de naam Het prof.verkoopvak).

Voor de liefhebbers, mijn overige stemmen gaan naar:

17 december 2007

De zon laat de zeespiegel stijgen

Een prachtig staaltje creatief communiceren van het Wereld Natuur Fonds. De zon gebruiken om de dreiging van een stijgende zeespiegel uit te beelden.

15 december 2007

Off-topic weekend: power Jiujitsu

Ik heb dit jaar een artikel geschreven over twee Jiujitsu onderhandelaars. Dat was bedoeld als leuke metafoor, maar in het onderstaande demo filmpje zie je een echte Jiujitsu meester aan het werk.

14 december 2007

Presentatie met ondertitels

Voor diegene die nog nooit een presentatie heeft gezien van Dick Hardt, de oprichter van Sxip identity, heb ik deze video opgedoken. Alhoewel ik niet alles 100% begrijp waar Dick het over heeft heb ik erg genoten van zijn verhaal. Hoge snelheid, sterk gebruik van Powerpoint en genoeg zelfspot. Een sneltrein van 15 minuten over identity 2.0.


This man is brilliant - Watch more free videos

13 december 2007

De pensionado

Na veertig jaar hard werken in de buitendienst is de vertegenwoordiger met pensioen gegaan. Hij heeft altijd trouw elk jaar zijn bonussen op zij gezet en van het gespaarde kapitaal heeft hij een mooi huis in Frankrijk gekocht. Prachtig gelegen, tussen de heuvels met een eigen boomgaard en een grote zwemvijver.

Aan het einde van de zomer is de vertegenwoordiger na een bezoek in Nederland weer in zijn zomerhuis. Na in het huis wat te hebben opgeruimd loopt hij naar zijn schuur om een grote emmer te pakken, omdat hij fruit wil plukken in zijn boomgaard.

Tevreden loopt hij door zijn tuin, als hij ineens gegiechel hoort vanuit de richting van zijn zwemvijver. Hij sluipt dichterbij en ziet hoe een groepje vrouwen naakt in zijn zwemvijver poedelen. Op dat moment barst hij in lachen uit. De vrouwen gillen en van schrik zwemmen ze naar het diepe deel van de vijver.

De pensionado slendert naar de rand van de zwemvijver en kijkt de vrouwen lachend aan. Een van de vrouwen begint tegen hem te schelden: "Viespeuk, je komt zeker naakte meiden kijken?" "Nee hoor", roept hij terug, terwijl hij de emmer laat zien. "Ik kom gewoon de krokodil voeren."

12 december 2007

Oranje planeet

Een prettige en vrolijke commercial van Orange, met mellow muziek en een mooi einde.

11 december 2007

De nachtmerrie concurrent

Bedrijven en hun verkopers die al jarenlang in hetzelfde segment actief zijn hebben de neiging om enigszins lui te worden. Zeker als ze een goede marktpositie hebben verworven en hun klanten kennelijk zonder al te veel tegensputteren hun herhalingsopdrachten blijven plaatsen. Hoewel een sterke marktpositie een comfortabel gevoel kan geven aan de verkopers die werkzaam zijn voor het bedrijf is het potentieel ook gevaarlijk. Voor je het weet dringt uit onverwachte hoek een nieuwe concurrent je markt binnen en kan de nachtmerrie beginnen.

Een nachtmerrie concurrent (of nightmare competitor) is de ergst denkbare nieuwe toetreder in je markt. Het is vaak een concurrent die op efficiënte wijze snel een marktaandeel verovert, de regels binnen de markt verandert en je als bedrijf vrijwel geen tijd gunt om te reageren. Voorbeelden zijn: prijsvechters Ryan air en Easyjet die een grote markt veroverden, door op een andere wijze vluchten aan te bieden of PC-producent Dell die in de jaren negentig door middel van een uitgekiend logistiek systeem de PC-markt op zijn kop heeft gezet. Ook Route Mobiel kan voor de ANWB als nachtmerrie concurrent worden genoemd door frontaal de aanval te openen met een soortgelijke dienst.

Mooie case
Voor een salesteam binnen een bedrijf is het begrip van nachtmerrie concurrent een interessante case, die intern de boel weer goed op scherp kan zetten. In plaats van een lange saaie verkoopvergadering zou je de volgende keer maar één ding op de agenda kunnen zetten: de nachtmerrie concurrent.

De opdracht is dan simpel en bestaat uit 3 stappen:
1. Analyseer je eigen markt alsof je een nieuwe toetreder bent. Maak een SWOT, benoem trends en ontwikkelingen en geef daarbij de zwakke plekken van de eigen organisatie aan.
2. Stel dat je een bedrijf zou starten, dat als opdracht heeft om je eigen bedrijf uit de markt te werken. Hoe zou dat bedrijf het aanpakken? Welke prijs-, marketing- en verkoopstrategie volgt dat bedrijf?
3. Welke leermomenten kun je trekken uit het aanvalsplan dat je met stap 2 hebt opgesteld?

Om de oefening nog serieuzer aan te pakken kun je het salesteam verdelen in twee groepen. De ene groep maakt het aanvalsplan van de fictieve nachtmerrie concurrent. Het andere team bereidt een verdedigings- of tegenstrategie van het eigen bedrijf voor. Ook voor een groep junior-verkopers is het opstellen van een nachtmerrie concurrent een zinvolle opdracht, waarbij ze zich snel moeten verdiepen in de markt waarin ze actief willen worden.

Leermomenten
De mooiste potentiële leermomenten van deze oefening zijn voor mij:

  • De out-of-the-box wijze waarop je naar je eigen marktpositie kijkt
  • Nieuwe manieren die naar voren komen om je eigen markt te bewerken en te behouden
  • Het voorbereid zijn als daadwerkelijk een nachtmerrie-achtige concurrent je markt betreedt
  • Het salesteam wordt weer op scherp gezet en een mogelijk ingedutte sfeer verdwijnt
  • Verkopers worden uitgedaagd op strategisch niveau te denken, in plaats van alleen binnen hun eigen werkgebied
NB: het concept van de nightmare competitor heb ik overgenomen van Leen Zevenbergen, zoals beschreven in zijn boek “En nu laat ik mijn baard staan” (pagina 43 – 49).

Dit artikel is eerder verschenen op Verkopersonline.

10 december 2007

Potje tennissen

Misschien heb je het filmpje van Pixar met de vogeltjes op een draadje al eens gezien. Voor een telecombedrijf heeft Pixar een grappige commercial gemaakt, met dezelfde aaibaarheid.

08 december 2007

Off-topic weekend: Jij bent een siciliaan, toch?

Voor mij misschien wel de allerbeste scène ooit in een speelfilm. Christopher Walken en Dennip Hopper tegenover elkaar in de film True Romance. Walken speelt de rechterhand van een maffiabaas en Hopper een vader wiens zoon per ongeluk een grote dosis narcotica in handen heeft gekregen, wat toebehoort aan de maffiabaas. Op het moment dat de vader zich realiseert dat hij de ontmoeting niet zal overleven, zet hij de maffiaman op prachtige wijze voor schut. Hieronder de ontknoping van de scène. Kleine waarschuwing voor ruw taalgebruik.



Voor liefhebber met meer tijd beschikbaar kan je hier de hele scène vinden. De film True Romance is geschreven door Quentin Tarantino en was het eerste script wat hij ooit verkocht.

07 december 2007

Gezellig met de klant op stap

In de afgelopen maanden heb ik het onderwerp hoe vermaak ik mijn klant al een aantal keer aan de orde gesteld. Als je zit opgescheept met een saaie of zwijgzame gesprekspartner tijdens een diner moet je toch de boel wat los gooien. Onder het kopje klantvermaak heb ik tips gegeven voor raadsels, verhalen, grappen en anecdotes.

In een recente Tips en advies Verkoop heb ik een artikel geschreven over dit onderwerp onder de titel Gezellig: met de klant op stap.

Het artikel is hier te lezen of te downloaden als PDF.

06 december 2007

Tel de fouten

Een aardig filmpje met veel voorkomende fouten tijdens het geven van een presentatie. Ik kom tot 27 fouten, hoeveel kan jij er tellen?



Als bonus een grappige commercial, wat er fout kan gaan als je het verkeerde filmpje start. De handschoen is geniaal.

05 december 2007

Buy n Large

Als eerste wil ik je vragen om eens een kijkje te nemen op deze website: Buy n Large. Op het eerste gezicht een normale corporate site van een of andere groot Amerikaans bedrijf.

Maar ga dan eens kijken naar de producten die ze verkopen, wat ze over zichzelf vertellen en lees de laatste
nieuwsberichten. Als laatste kijk eens kritisch naar de disclaimer van het bedrijf. Dan kom je er langzaam achter dat er iets geks aan de hand is. De website is gelanceerd als ondersteuning van de nieuwe film van Pixar, Wall-E, die in de zomer van 2008 in de bioscopen verschijnt. Ik heb bijna een half uur rondgesurft op deze brilliant gemaakte website en overal zijn kleine grapjes te vinden.

Trailers en teasers van de film zijn
hier te vinden.

04 december 2007

Dinsdag: een dag in het leven van een telemarketeer

Een weemoedig flimpje over een dag uit het leven van een telemarkteer. De moeite waard om de volle vijf minuten uit te kijken.


"Whats the worst response you've gotten?" "Well, actually today has..." *hang up* ouch...

Deze korte film heeft een aantal prijzen gewonnen.